Co to jest Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego?
Założenia (WSDZ) to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu wspierania uczniów w procesie prawidłowego wyboru przyszłego zawodu i opracowania indywidualnych planów działań potrzebnych do osiągnięcia tego celu.
System określa zadania osób uczestniczących w jego realizacji, czas i miejsce ich realizacji, oczekiwane efekty i metody pracy.
WSDZ regulują akty prawne:
- Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, uchwalone przez Komisję Europejską w 2000 r.
- Rezolucja Rady Unii Europejskiej z 18 Maja 2004 – 9286/04 j
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, póz. 2572, z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 5, póz. 46),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. z 2001 r. Nr 61, póz. 624, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z-dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach,szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 nr 0, poz. 532).
Działania WSDZ są skierowane do uczniów wszystkich poziomów klas Ośrodka, do rodziców i nauczycieli.
Zakres WSDZ jest dostosowany do:
- specyfiki szkoły
- zdiagnozowanego zapotrzebowania na wsparcie doradcze i oczekiwań wszystkich uczestników systemu – zwłaszcza uczniów
- warunków mikro- i makro- otoczenia
- zmieniających się możliwości otrzymywania zewnętrznego wsparcia (doradców zawodowych, instytucji, szkół wyższych itd.)
Dostosowanie WSDZ do potrzeb uczestników wymaga zdiagnozowania:
- zapotrzebowania jego uczestników na informacje i pomoc w indywidualnym planowaniu kształcenia oraz kariery zawodowej
- poziomu posiadanej wiedzy w tym zakresie
- preferowanych form zajęć i nośników informacji
- specyficznych potrzeb osób o psychofizycznych ograniczeniach w wyborze przyszłego zawodu (uczniowie niepełnosprawni)
Zadania szkolnego doradcy zawodowego:
- Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania WSDZ. Koordynowanie działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, kierunku i poziomu dalszego kształcenia.
- Wspieranie uczniów w:
- określaniu własnych predyspozycji zawodowych, uzdolnień i talentów,
- podejmowaniu trafnych decyzji przy wyborze przyszłego zawodu, kierunku i poziomu kształcenia zawodowego adekwatnego do indywidualnych możliwości i predyspozycji,
- opracowaniu indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej,
- określaniu możliwości zawodowych uczniów mających określone ograniczenia psychofizyczne i wskazanie odpowiedniego dla nich rodzaju zatrudnienia, udzielanie im informacji o przeciwwskazaniach zdrowotnych do wykonywania niektórych zawodów.
- Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe. Adekwatne do oczekiwań dostarczanie im aktualnych informacji dotyczących:
- różnorodności i specyfiki zawodów funkcjonujących na rynku,
- dróg edukacyjnych niezbędnych do ich wykonywania,
- oferty edukacyjnej szkół wyższych i policealnych.
- Przygotowanie uczniów do wejścia i aktywnego poruszania się na rynku pracy zarówno w kraju, jak i za granicą.
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych:
- psychoedukacja,
- poradnictwo indywidualne,
- włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły.
- Wspieranie nauczycieli przedmiotów i wychowawców klas w realizowaniu zadań ujętych w WSDZ .
- Współpraca Ośrodka z instytucjami wspierającymi WSDZ
- poradnie psychologiczno- pedagogiczne,
- Powiatowy Urząd Pracy,
- Młodzieżowe Centrum Kariery,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.
Wewnątrzszkolny Zespół Systemu Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego tworzą:
koordynator- szkolny doradca zawodowy – Elżbieta Rubinowska,
pedagodzy – Marzena Jasiukowicz, Barbara Lipiec,
psycholodzy- Patrycja Szczetyńska, Wioletta Borto – Dytkowska,
nauczyciel przedsiębiorczości –Maria Pałka,
nauczyciel bibliotekarz – Agata Wolska .
Plan zajęć z doradztwa edukacyjno-zawodowego na rok szkolny 2021/2022
XI Ogólnopolski Tydzień Kariery 2019
Spotkanie z człowiekiem z pasją
Wycieczka do Olejarni Zagłoby