OTK to coroczne działanie organizowane przez Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Tegoroczna edycja odbyła się w dniach 21-27.10.2019 r. i przebiegała pod hasłem: „Pasja, Profesja, Powołanie”.
Dla uczniów Ośrodka zostały zaplanowane zajęcia i warsztaty grupowe oraz wycieczki. Zajęcia przeprowadzili doradcy zawodowi z lokalnych instytucji: Powiatowego Urzędu Pracy, Młodzieżowego Centrum Kariery OHP, z którymi nawiązana jest stała współpraca. Inne zaplanowane działania zrealizował zespół Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego Ośrodka.
Tematy zajęć zostały dopasowane do etapu edukacyjnego i potrzeb naszych uczniów. Realizacja działań przebiegała według planu.
Nawiązując do hasła OTK uczniowie szkoły uczestniczyli w spotkaniu z człowiekiem z pasją Panem Michałem Imosą, który od 30 lat tworzy niezwykłą galerię własnych obrazów „Imosowa Pacyna”. W tym dniu odbyła się także wycieczka do Olejarni Zagłoby gdzie uczniowie poznali historię i technologię tłoczenia oleju, który ma zdecydowanie inny smak, niż ten ze sklepu.
W kolejnym dniu odbyły się zajęcia grupowe z doradcą zawodowym z Powiatowego Urzędu Pracy Panią Joanną Król Koreptą, która wyjaśniała, czym należy się kierować wybierając zawód, szkołę, studia. Tematem zajęć z Panią Elżbietą Ścióg – doradcą zawodowym z Młodzieżowego Centrum Kariery było nawiązanie do tegorocznego hasła czym jest pasja ? Prowadząca wskazała przykłady ludzi, którzy wykonując swój zawód z pasją osiągnęli sukces. Uczniowie obejrzeli również film pt: „Zawody przyszłości” po którym odbyła się dyskusja na temat nowych zawodów, a także przyszłych, które wymusi rozwój cywilizacji. Na koniec uczniowie rozwiązywali Quiz z nazwami nowych zawodów. Zadaniem było wyjaśnienie, na czym polega dany zawód.
To samo hasło było tematem zajęć, które przeprowadziła Pani Izabela Ramska z PUP. Po wstępie dotyczącym wyjaśnieniu pojęć pasja, profesja, powołanie oraz dyskusji na ten temat uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy. Ich zadaniem było wypracować odpowiedzi na pytania: jakie korzyści wynikają z pracy która jest pasją? Odpowiedzi uczniów – zadowolenie, satysfakcja, praca z radością i zaangażowaniem, lepsza wydajność. Jakie skutki wywołuje praca, którą wykonuje się z konieczności? odpowiedzi: stres, zmęczenie, niezadowolenie, brak zaangażowania. Wypracowane odpowiedzi uświadomiły uczniom,
jak ważne jest wykonywanie w życiu tego, co jest naszą pasją.
24.10.2019 r. odbyło się spotkanie z przedsiębiorcą Panią Jolantą Kreft, która prowadzi sklep z upominkami na różne okazje oraz sama wykonuje piękne rękodzieło w postaci kartek, ozdobnych albumów, aniołów, ale przede wszystkim artystycznie pakuje prezenty. Opowiedziała uczniom o własnych doświadczeniach w poszukiwaniu takiej pracy, która spełni jej oczekiwania, nie było to łatwe, ale udało się. Teraz może powiedzieć, że praca jest pasją z której można się utrzymać? czy żyć?
W ostatnim dniu działań uczniowie klas policealnych Technik administracji oraz Technik BHP na zajęciach z Panią Elżbietą Ścióg – po wstępie dotyczącym współczesnego rynku -pracy, dyskutowali jak szukać pracy, jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, czego oczekują pracodawcy. Uczennice klasy II BR krawiec na wycieczce do zakładu krawieckiego Pani Heleny Radej poznawały wybrany zawód w praktyce. Dowiedziały się jak wygląda przyjęcie zamówienia od klienta oraz etapy realizacji zamówienia. Obejrzały gotowe wyroby odzieżowe, w których mogły zobaczyć precyzję i dokładność jak wymagana jest w czasie szycia. Zobaczyły pracę maszyn specjalistycznych (dziurkarkę, guzikarkę, owerlok pięcionitkowy, napownicę), które ułatwiają pracę oraz wpływają na jakość wykończenia odzieży.
Wychowawcy wszystkich klas – jak co roku – włączyli się w działania. Na godzinach wychowawczych odbywały się projekcje filmów z cyklu Super Ludzie. To program, który łamie wszelkie stereotypy. Bohaterami filmów są ludzie, którzy pomimo swojej niepełnosprawności udowadniają, że pasją, wytrwałością i ciężką pracą można osiągnąć sukces. Przez swoje działania pokazują, że niczym nie różnią się od osób sprawnych fizycznie. Takie postawy są wzorem, mogą motywować i inspirować, zarówno ludzi sprawnych jak i niepełnosprawnych, do podejmowania działań.
Powyższe zadania wpisują się w założenia OTK, którego celem jest pomoc i wspieranie młodzieży w podjęciu właściwej dla nich ścieżki rozwoju zawodowego.
Wszystkim zaangażowanym w realizację zadań serdecznie dziękuję za współpracę.
Koordynator szkolny doradca zawodowy: mgr Elżbieta Rubinowska