Jubileuszowy XXV Tydzień Kultury Języka odbywający się w dniach 13-18 marca 2017r. przebiegał pod hasłem „Kto czyta, błądzi mądrze i z refleksją”.
Celem projektu było:
• Uświadomienie roli języka ojczystego w życiu człowieka i narodu,
• Stworzenie możliwości aktywnego uczestnictwa w propozycjach różnorodnych form Tygodnia,
• Przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze poprzez prezentację różnych form ekspresji kulturalnej,
• Propagowanie kultury języka w różnych sytuacjach życiowych,
• Kształtowanie estetyki i formy wypowiedzi w sytuacjach codziennych i publicznych.
Przez cały tydzień lekcje szkolne rozpoczynało czytanie poezji Bolesława Leśmiana. Została wykonana gazetka promująca czytanie książek i przybliżająca postać poety w 140. rocznicę urodzin oraz 80. rocznicę śmierci. W gazetce szkolnej „ Z Górki” został ogłoszony konkurs językowy. Na zwycięzców konkursu czekają nagrody.
Młodzież uczestniczyła w aktywnych formach spotkania z językiem zaproponowanych przez Organizatorów Tygodnia Kultury Języka w województwie świętokrzyskim.
W Muzeum Historii Kielc uczestniczyliśmy w warsztatach „Reklama, reklama w muzeum od rana”. Uczniowie dowiedzieli się jak wyglądały reklamy w dawnych Kielcach, jakim słownictwem się posługiwano, jakie towary reklamowano, a jakie kupowano. Wzorując się na dawnych reklamach, tworzyli reklamy tajemniczych przedmiotów sprzed wielu lat.
Inna grupa młodzieży w Energetycznym Centrum Nauki Kieleckiego Parku Technologicznego uczestniczyła w zajęciach warsztatowych o skutecznej komunikacji językowej „Polacy nie gęsi, iż swój język …” Podczas zajęć edukatorzy ECN opowiadali o różnorodności języka polskiego, a w części praktycznej uczestnicy, korzystając z przykładów zawartych w publikacjach, przeprowadzali szereg doświadczeń związanych z różnymi zjawiskami naukowymi. Zanim młodzież przeszła do eksperymentowania musiała prawidłowo odczytać polecenia. Nie było to jednak takie łatwe, ponieważ najpierw należało rozszyfrować instrukcje doświadczeń, które pisane były gwarami, a następnie wykonać doświadczenie. Po zajęciach w laboratorium uczniowie zwiedzali Park Technologiczny.