Tradycją naszego Ośrodka stało się organizowane cyklicznie Dni Języków Obcych (DJO). W tym roku odbyły się one 11 i 12 kwietnia 2016r. Program imprezy łączył aspekt poznawczy i rozrywkowy oraz pozwalał w przystępny sposób poszerzyć zasób wiedzy.
Tradycją Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego dla Niepełnosprawnych Ruchowo w Busku – Zdroju stały się organizowane cyklicznie Dni Języków Obcych (DJO). W tym roku odbyły się one 11 i 12 kwietnia 2016r. Program imprezy łączył aspekt poznawczy i rozrywkowy oraz pozwalał w przystępny sposób poszerzyć zasób wiedzy.
Dwa tygodnie przed zaplanowanymi DJO ogłoszono konkurs plastyczno-językowy pod nazwą „Train your brain”. Uczniowie biorący udział w konkursie musieli wykazać się nie tylko talentem plastycznym, ale również pomysłowością, gdyż konkurs polegał na wykorzystaniu mnemotechnik
w nauce języka obcego.
Na pierwszy dzień szkolnych DJO uczniowie przygotowali krótką inscenizację pt: „Podróż po Europie”. W ten sposób „aktorzy” zaprezentowali najważniejsze zabytki Wielkiej Brytanii i Niemiec. Następnie przeprowadzono konkurs znajomości zwrotów grzecznościowych w języku angielskim
i niemieckim. W konkursie tym brała udział publiczność zgromadzona na sali gimnastycznej. Kolejnym punktem programu była prezentacja na temat Niemiec zwieńczona występem cheerleaderek w składzie Wioletta Konior i Karolina Kruk z kl. I G oraz Magdalena Bińczyk z kl. I LO. Dziewczęta zatańczyły do piosenki Neny pt: ’99 Luftballons’. Po niemieckich wojażach przenieśliśmy się do Wielkiej Brytanii by obejrzeć kolejną prezentację i koncert słynnej liverpoolskiej grupy ‘The Beatles’. Nasi szkolni Beatlesi (Adam Konior
i Marcin Bujny z kl. I T oraz Aneta Konior i Dawid Wójcik z kl. III LO) rozgrzali publiczność do czerwoności. Po przerwie przeprowadzone zostały kolejne quizy. Pierwszy dotyczył znanych miejsc i postaci z krajów anglo-
i niemieckojęzycznych, a drugi muzyczny – kultowych przebojów
i niemieckich wykonawców. Publiczność chętnie brała udział we wszystkich konkursach, a poprawne odpowiedzi nagradzane były słodyczami.
We wtorek odbyły się indywidualne zmagania pod nazwą „The Big Challenge”. Na sali gimnastycznej rozstawiono stanowiska z zadaniami
z języka angielskiego i niemieckiego. Rywalizacja polegała na wykonaniu minimum 5 zadań, takich jak:
• Odnalezienie na rysunku 20 ukrytych przedmiotów (Hidden objects / Suche die Sachen);
• Zdobycie 3 tokenów w grze planszowej (Language Olympics);
• Określenie czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe (True or False/ Richtig oder falsch);
• Rozwiązanie krzyżówki (Crosswords/ Kreuzworträtsel);
• Odnalezienie i wykreślenie niepasującego słowa w 10 zestawach wyrazów (The Odd Man Out/ Streiche was nicht passt)
• Quick change/ Eine Buchstabe ist falsch, welche, które polegało na zmianie jednej literki w podanym wyrazie, aby utworzyć inne angielskie słowo;
• Gra logiczna (Rush hours);
• Dydaktyczna gra językowa (Domino/ Puzzle)
W trakcie zabaw i zmagań intelektualnych uczniowie zbierali punkty, które zostały przeliczone na oceny z języka angielskiego oraz niemieckiego.
W piątek ogłoszono wyniki wszystkich konkursów oraz wyłoniono Mistrza Języka 2016 tzn. ucznia, który uzyskał największą ilość punktów
z poszczególnych konkurencji w obydwu językach w ramach The Big Challenge. Nowym MISTRZEM został Paweł Motyl z klasy II T.
W konkurencjach z języka angielskiego zwyciężyła Ewelina Sitarz z kl. I LO,
a z języka niemieckiego Wioletta Konior z kl. I G. Najlepszą pracę w konkursie „Train your brain” wykonała Magdalena Bińczyk z kl. I LO. Wręczono również wyróżnienia: Rafałowi Krzysztofikowi z kl. I LO i Sebastianowi Łapajowi z kl. II T oraz Alodii Kipigroch i Karinie Becherowicz z kl. III T. Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy oraz drobne nagrody rzeczowe.
Poprzez organizowanie Dni Języków Obcych po raz kolejny podkreślono, iż uczenie się języka angielskiego, czy niemieckiego jest nie tylko dobrą zabawą, ale również pomaga w komunikacji, poznawaniu różnic kulturowych, przekraczaniu barier, odkrywaniu talentów. Młodzież uczy się słownictwa, wymowy danego języka, zwyczajów innych krajów i co ważne, taka forma motywuje do nauki. Jest to świetna zabawa, integrująca społeczność szkolną.
A. Boduszek, A. Kempa, E. Borecka