Od października do kwietnia bieżącego roku szkolnego 2016/2017 nasz Ośrodek brał udział w Ogólnopolskim Konkursie Szkoła Zawodowych Perspektyw, zorganizowanym przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
Celem było zwrócenie uwagi, jak ważną rolę w szkole pełni koordynator ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz jak ogromne znaczenie dla uczniów ma jego wsparcie w wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Zwieńczeniem wszystkich podjętych działań zawodoznawczych jest uzyskanie w kwietniu 2017 roku Certyfikatu Szkoła Zawodowych Perspektyw.
Zadania konkursowe:
1. Spotkania ze specjalistą ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego. Pogawędka nt. Jak planować swoją przyszłość, jak wybór szkoły wpływa na nasze dalsze losy, dlaczego warto uczyć się języków obcych.
Opiekun realizacji zadania: szkolny doradca zawodowy
2. Wizyty uczniów w lokalnych firmach rodzinnych. Poznanie ich historii i przedstawienie w postaci felietonu.
Uczniowie odwiedzili:
- Zakład zegarmistrzowski Juliana Kajetana Molisaka,
- Zakład Metalowo Kotlarski SAS,
- Sklep P. H. Mieleniewscy,
- Gospodarstwo Ogrodnicze s.c. Dariusz Florek i Krzysztof Florek.
W firmach rodzinnych poznawali z bliska zawody: zegarmistrza, spawacza, montera, ogrodnika. Dowiedzieli się jak wygląda i na czym polega praca przedsiębiorcy. Przeprowadzali wywiady z właścicielami firm rodzinnych, na podstawie zebranych informacji powstał felieton
Opiekun realizacji zadania: szkolny doradca zawodowy, Bożena Kir
3. Zapomniane zawody i ich znaczenie dla życia lokalnej społeczności.
Prezentacja Power Point –zawody, których już nie ma i te które są w mniejszości ale maja znaczenie dla lokalnej społeczności.
Opiekun realizacji zadania: Maria Pałka
4. „Nastoletni milionerzy” – przygotowanie krótkiego filmu przedstawiającego historię osób, które w młodym wieku zarobiły swój pierwszy milion. Pokazanie, że warto realizować swoje pomysły, dzielić się nimi z innymi. Gościliśmy Natalię Paździor zwyciężczyni pierwszego konkursu Master ChefJunior.
Opiekun realizacji zadania: Elżbieta Rubinowska
5. Warsztaty w klasach policealnych: „Własna firma, czy praca w korporacji”. Przedstawienie różnic wynikających z tych dwóch form zatrudnienia. Wskazanie plusów i minusów dla każdej z nich.
Opiekun realizacji zadania: Justyna Studzizur, Wojciech Jaworski
6. Przeprowadzenie ankiety predyspozycji zawodowej uczniów przy konsultacji z doradcą zawodowym, ankiety przeprowadził psycholog szkolny.
Opiekun realizacji zadania: Patrycja Szczetyńska
7. Zorganizowanie w szkole dnia kariery zawodowej, podczas którego zaprezentowane zostały różne ścieżki rozwoju zawodowego. Założeniem było przedstawienie różnych dróg dojścia do danego zawodu/stanowiska. W tym dniu przeprowadzono zajęcia z udziałem doradcy zawodowego z Młodzieżowego Centrum Kariery w Busku-Zdroju.
Opiekun realizacji zadania: Elżbieta Ścióg MCK, Agata Wolska
8. Ułożenie i wykonanie(nagranie) wiersza poświęconego różnym zawodom.
Krawiec
Krawiec to jest taki człowiek,
Który ma nożyczki w głowie,
Lecą formy w różne strony
Krawiec niezadowolony.
Wreszcie nową miarę wziął,
Zamyślił się, znowu ciął,
Kreśli, kroi i poprawia,
Zmienia projekt, kreski stawia.
Wkoło nici, materiały,
Krawiec się zamotał cały!
Co to będzie proszę Pana,
Suknia musi być do rana!
Ale już maszynę słychać.
Nasz Pan krawiec przestał wzdychać!
Świat rozkręca się pomału
Już koszula bliska ciału.
Potem sukni krynoliny,
Te z jedwabiu, te z muślinu
Układają się w falbanki
I kłaniają o poranku.
Krawiec jak niteczka chudy,
Pokazuje słońcu cuda:
„Gdyby stało materiału,
Mógłbym Ziemię ubrać całą!”
Opiekun realizacji zadania: Joanna Kuźmińska
9. Kalambury – jaki to zawód, ogólnoszkolny konkurs, w którym przedstawiciele klas odgadywali (na zasadzie kalamburów), jaki zawód jest prezentowany.
Opiekun realizacji zadania: Elżbieta Rubinowska
szkolny doradca zawodowy : Elżbieta Rubinowska