Ogólnopolski Tydzień Kariery to coroczne działanie organizowane przez Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej pod patronatem:
Ministerstwa Edukacji i Nauki,
Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej,
Sektorowej Rady ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa.
Tegoroczna edycja odbyła się w dniach: 18-24.10.2021 r., pod hasłem:
„Wyprawa na 3K Kariera, Kompetencje, Kreatywność”. Realizacja działań przebiegała według planu. Uczniowie spotkali się z podróżnikiem i pasjonatem Panem Adamem Grzegorzewskim, a także mieli zajęcia i warsztaty grupowe z doradcami zawodowymi Powiatowego Urzędu Pracy, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Młodzieżowego Centrum Kariery OHP oraz Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Odbył się również szkolny konkurs plastyczny pod nazwą: „Moja droga na 3K”.
Tematy zajęć zostały dopasowane do etapu edukacyjnego uczniów. Tydzień OTK w naszej szkole zaczął się zajęciami grupowymi dla klas pierwszych i drugich z doradcą zawodowym
z Powiatowego Urzędu Pracy Panią Joanną Król Koreptą, która wyjaśniała czym są kompetencje i jakie znaczenie mają na rynku pracy oraz jak można je sprawdzić. Uczniowie technikum na zajęciach z Panią Elżbietą Ścióg poznali odpowiedzi na pytania: Co to są kompetencje?, Czy jesteś ich świadoma/y? Jak oceniane są na rynku pracy? Uczestnicy spotkania z uwagą słuchali i odpowiadali na pytania. Następnie rozwiązywali test „Jaki/a jestem?”. Z tabeli należało wybrać słowa, które najbardziej odzwierciedlają cechy charakteru, a następnie zredukować do 10 określeń dotyczących własnej osoby. Chętni uczniowie dzielili się z innymi swoimi wynikami.
W kolejnym dniu odbyło się spotkanie z Panem Adamem Grzegorzewskim- pasjonatem i podróżnikiem, wydawcą czasopisma „Wiosło”, który opowiedział o sobie, a następnie prezentował swoją podróż. Liczne pytania uczniów kierowane do zaproszonego gościa pokazały, jak duże wrażenie zrobił na uczestnikach spotkania tą niezwykłą wyprawą. Zajęcia w klasach technikum i szkoły branżowej, które przeprowadziła Pani Izabela Ramska z PUP, dotyczyły kompetencji twardych i miękkich. Prowadząca wyjaśniła jak sprawdzić kompetencje osób ubiegających się o pracę, które z nich są mierzalne, a które nie. Na co zwracają uwagę pracodawcy. Następnie uczniowie pracowali w grupach, które miały do opracowania różne zawody . Należało wskazać jakie kompetencje twarde i miękkie są w nich najważniejsze. Zaangażowanie i orientację w temacie potwierdziła dyskusja, w której grupy prezentowały wypracowane odpowiedzi.
Kolejne zajęcia na temat: „Mój kapitał zawodowy, umiejętności, predyspozycje, zainteresowania” prowadzone były w dwóch grupach według ustalonego harmonogramu. Zajęcia przeprowadziły Panie Anna Stelmach i Magdalena Gajek z Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Z prezentacji uczniowie dowiedzieli się czym są zasoby osobiste, co należy wiedzieć o wybranym zawodzie, jak ważne są takie elementy osobowości jak inteligencja, kompetencje, sposób patrzenia na życie oraz ich znaczenie w wykonywaniu pracy. Następnie odbyła się prezentacja typów osobowości i ćwiczenia mające na celu określenie własnego typu osobowości. Uczniowie dowiedzieli się, że nie ma sztywnej ramy typu osobowości oraz zawodu, w którym jest potrzebna tylko jedna główna cecha.. Później uczniowie rozwiązywali autotest Hollanda – zainteresowania i preferencje zawodowe. Na koniec odbyła się dyskusja
o tym, w jakim zawodzie dana osoba mogłaby się najlepiej odnaleźć.
Ostatnie grupowe zajęcia dotyczyły warunków otrzymywania pomocy oraz obowiązujących procedur i terminów. Przeprowadziły je Panie: Agnieszka Milewska i Edyta Borek – Zespół Pomocy Osobom Niepełnosprawnym i Obsługi programów PEFRON oraz Pani Dorota Kowalczyk, psycholog z Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie. Uczniowie dowiedzieli się, że realizowane są zadania dotyczące: turnusów rehabilitacyjnych( kiedy należy składać wnioski), dofinansowania do sprzętu (wózki, kule, rowerki, łóżka) oraz likwidacja barier architektonicznych (łazienki podjazdy) , możliwość uzyskania dopłat do różnych form aktywności np. studia, prawo jazdy , naprawa sprzętu rehabilitacyjnego i inne. Pani psycholog opowiedziała jak działa Ośrodek Interwencji Kryzysowej oraz formach pomocy, którą można otrzymać. Uczniowie słuchali z uwagą wszystkich informacji, na koniec zadawali pytania. Młodzież uzyskała informację, że szczegółowe porady udzielane są bezpłatnie.
W realizację zaplanowanych działań włączeni byli wszyscy nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy. Pod ich opieką uczniowie wykonali plakaty na temat: „Moja droga na 3K (kariera, kompetencje, kreatywność)”. Prace zostały wystawione na holu szkolnym i ocenione przez jury. Wszystkie prace były zgodne z tematem, starannie wykonane i każda czymś się wyróżniała. Konkurs pokazał, że praca zespołowa przynosi piękne efekty. Powyższe zadania wpisują się w założenia OTK, którego celem jest pomoc i wspieranie młodzieży w podjęciu właściwej dla nich ścieżki rozwoju zawodowego. Wszystkim zaangażowanym w realizację zadań serdecznie dziękujemy za współpracę.
Realizacja:Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
1.Elżbieta Rubinowska
2. Cezary Libuda
3. Piotr Molisak
Autor tekstu i zdjęć: Elżbieta Rubinowska