W dniu 23 listopada 2016 r. odbyła się prezentacja możliwości i zastosowania drukarki 3D. Na zaproszenie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Busku-Zdroju przyjechał przedstawiciel firmy ATMAT Sp. z o.o., ul. Walerego Goetla 6, 30-065 Kraków, który jest producentem drukarek 3D, skanerów 3D oraz maszyn przemysłowych.
Na spotkaniu została zaprezentowana obsługa drukarki 3D, przykładowe wydruki wykonane w tej technologii, kolejność kroków od koncepcji, poprzez projektowanie w programie CAD, przygotowanie obiektu i ostateczny wydruk.
Ponadto przedstawiciel firmy zaprezentował swoją firmę, która w swojej ofercie posiada szereg różnych usług takich jak: szybkie prototypowanie, projektowanie CAD, druk 3D, skanowanie 3D oraz usługi z zakresu obróbki ubytkowej. Ponadto poinformował, że prężnie rozwija im się również dział szkoleniowy, kształcący zarówno z podstaw druku 3D, obsługi drukarek jak i bardziej specjalistycznych dziedzin jak automatyka czy projektowanie, czyli segment edukacyjny, który potrafi zainteresować młode osoby do rozwijania umiejętności technicznych
.
Spotkanie miało formę prezentacyjno-warsztatową, co dało możliwość naszym uczniom z klas Technikum i Zasadniczych Szkół Zawodowych bliższe zapoznanie się z innowacyjnym zagadnieniem jakim jest wydruk 3D.
Obecnie od kilku lat rozwijany jest trend związany z technologią w/w druku. Przedstawiciel Firmy ATMAT zaprezentował główne dziedziny w których obecnie wykorzystywany jest druk 3D. Drukarki już potrafią być wykorzystane do szybkiego prototypowania, produkcji części zamiennych czy przedmiotów codziennego użytku oraz do bardziej skomplikowanych zadań jak np.: stosowanie elementów z drukarki 3D w wielu dziedzinach medycyny, począwszy od chirurgii do stomatologii.
Obowiązkiem każdej szkoły jest wdrażanie nowych, innowacyjnych form kształcenia z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii między innymi projektowania części przy wykorzystaniu oprogramowania CAD i drukarki 3D.
Ośrodek od kilku lat takimi spotkaniami i wyjazdami uatrakcyjnia naszą ofertę edukacyjną. Dla naszych niepełnosprawnych uczniów, możliwość uczestnictwa w takich spotkaniach warsztatowych na których mogą naocznie zobaczyć proces tworzenia części podniesie motywację do nauki i poszerzania swojej wiedzy.
Należy też zwrócić uwagę na to, że proces produkcji części na drukarce 3D łączy w sobie interdyscyplinarność trzech zawodów: technika informatyka i związanego z tym obsługę różnych programów typu CAD i 3D z kierunkiem technika mechanika i technika elektryka, gdzie w zakres wchodzi budowa części z rysunku technicznego mechanicznego i elektrycznego, przestrzeganie wymiarów i możliwości montażu tej części.
Ośrodek w planach kształcenia zawodowego zakłada, aby uczniowie weszli w ten nowoczesny świat w którym w kilka minut (czasem godzin) powstaje obiekt, który jeszcze przed chwilą istniał wyłącznie w wirtualnej przestrzeni programu komputerowego. Wychodzimy z założenia, że nie da się dobrze nauczyć czegoś jeśli nie można tego przećwiczyć, dotknąć spróbować i zobaczyć.
Prezentacje tego typu pozwalają zapoznać uczniów z kierunkiem nowoczesnych technologii oraz zmotywować do dalszej nauki zawodu w wybranym przez siebie zawodzie
.